fredag 14 april 2017

Glutenfri Tårtbotten

Denna gör jag på 3-lika smeten med 5 ägg.

Ta 3 lika stora glas. I det första knäcker jag det antal ägg som jag basserar din smet på. Jag använde här 5 ägg, i det andra glaset häller jag upp socker så att det är lika mycket socker i glaset som ägg i det andra. I det tredje glaset häller jag upp lika delar potatismjöl och finmix (sempers) samt ca 1 tsk bakpulver så att det blir lika mycket som sockret. Vispa ägg och socker i minst 5 minuter så att det blir ljust och fluffigt. Sila sen ned mjölblandningen och vänd om tills det är helt blandat.

Jag använde en 24cm form till denna som jag fodrade med bakplåtspapper. In i ugnen på ca 175gr i 45 minuter.

Ta ut den ur ugnen och låt den svalna något innan man vänder tårtan upp och ned för att få den jämn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar